چند نکته مهم برای موفقیت در معماری میکروسرویس

۱۹ مهر ۱۳۹۸

اصل مشاهده در معماری میکروسرویس را رعایت کنید

اگر معماری میکروسرویس سخت باشد، اجرای سرویس‌ها بسیار سخت‌تر است. این باعث می شود تیم های مهندسی در هنگام اجرای خدمات، با ساختن هر سرویس همراه شوند و تیم‌ها مجبور هستند روش های انجام آن را مجددا ابداع کنند. ما می خواهیم اجازه دهیم که هر سرویس بر روی کارهای خود متمرکز شود و نگران مسئله پیچیده نحوه اجرای خدمات از جمله شبکه سازی، پروتکل های ارتباطی، استقرار، مشاهده و غیره نباشیم. مدیریت خدمات باید از اجرای هر یک از سرویس های جداگانه، کاملا مجزا شود. داشتن روشی مداوم برای ساخت، آزمایش، بسته بندی، استقرار و مدیریت خدمات بسیار مهم است، به طوری که مهندسان برنامه بتوانند کاملا بر روی منطق تجاری هر سرویس متمرکز شوند.
اصل مشاهده، شامل فرایندها، برنامه ها و ابزارهایی است که به ما می آموزد سیستم چگونه کار می کند و هنگام کار نکردن، مسائل مربوط به اختلال در رصد شامل ورود به سیستم، ردیابی عملکرد و بررسی معیارها هشداری است که باید کاملا جدی گرفته شود. برای موفقیت در معماری میکروسرویس رعایت کردن این موارد بسیار مهم هستند. داشتن مشاهدات خوب و مداوم از ابتدا بسیار مهم است، بنابراین تیم DevOps برای پشتیبانی از دستیابی به این هدف، یک استراتژی برای مشاهده مستمر و ابزارهایی برای این منظور ایجاد می‌کند. هر سرویس داشبورد، هشدارها و جستجوی ورود به سیستم به طور خودکار انجام می شود، که در همه‌ی سرویس‌ها هماهنگ است.

اگر معماری میکروسرویس سخت باشد، اجرای سرویس‌ها بسیار سخت‌تر است.

از سندروم خدمات میکروسرویس دوری کنید

میکروسرویس یک نوشیدنی نیست! برخی از مشکلات را حل می کند، اما برخی دیگر را ایجاد می کند، که ما آنها را سندرم خدمات میکروسرویس می نامیم. اگر از روز اول به آنها فکر نکنیم و یا اگر بعدا از آنها مراقبت کنیم، همه چیز سریع‌تر از حد تصور ما خراب می شود و این هزینه بسیار زیادی دارد. در اینجا برخی از علائم رایج در مورد مشکلات این سیستم آورده شده است.
۱٫ خدمات میکروسرویس ضعیف، به جای بهبود اوضاع، باعث آسیب بیشتر می شوند. به ویژه هنگامی که با بیش از یک سرویس سر و کار دارید.
۲٫ گزینه های متنوعی از زبان و فن آوری وجود دارند، که باعث افزایش هزینه عملیاتی و جدا سازی سازمان مهندسی می شوند.
۳٫ خدمات در حال اجرا بسیار متنوع هستند، که پیچیدگی هر سرویس را به طرز چشمگیری افزایش می دهد و تیم را کند می کند. این امر کاملا در تضاد با اصل سرعت بخشیدن به امور سیستم است.
۴٫ امکان دارد از مدل سازی داده‌ها غافل شوید و در پایان با استفاده از خدمات کوچک، ذخیره داده های یکپارچه را انجام دهید.
۵٫ عدم مشاهده، که باعث می شود مسائل مربوط به عملکرد سه گانه (هدف واحد، اتصال آزاد و انسجام بالا) یا ترمیم خرابی‌ها دشوار شود.
۶٫ در صورت بروز مشکل، تیم‌ها تمایل دارند به جای رفع ایرادات سرویس موجود، سرویس جدیدی را ایجاد کنند البته ممکن است گزینه دوم گزینه بهتری باشد.
۷٫ حتی اگر این سرویس‌ها کاملاً همراه باشند، نبود تصویر جامع از کل سیستم می تواند مشکل ساز باشد.

با نوآوری در فن آوری های اخیر، اتخاذ معماری میکروسرویس بسیار ساده‌تر است.

آیا باید جلوی ساختن خدمات یکپارچه را بگیریم؟

با نوآوری در فن آوری های اخیر، اتخاذ معماری میکروسرویس بسیار ساده‌تر است. آیا این بدان معناست که همه ما باید از ایجاد خدمات یکپارچه دست بکشیم؟ خیر، اگرچه از فن آوری های جدید پشتیبانی بهتری می شود، اما معماری میکروسرویس هنوز سطح پیچیدگی و عملکرد بالایی را در بر می گیرد. برای شروع تیم های کوچک، یک برنامه یکپارچه هنوز گزینه ی بهتری است. با این وجود، وقت خود را برای معماری کردن برنامه یکپارچه به روشی اختصاص دهید که در مراحل بعدی رشد سیستم و تیم، انتقال به یک معماری میکروسرویس آسان‌تر شود. خوب است که از یک معماری یکپارچه شروع کنید، اما مطمئن شوید که آن را با استفاده از سه اصل میکروسرویس (هدف واحد، اتصال آزاد و انسجام بالا) معماری کنید. برنامه یکپارچه همچنین به ما کمک می کند تا از خدمات میکروسرویس مدل سازی کرده و انعطاف پذیری لازم را برای تمرکز روی مهمترین قسمت های سیستم را داشته باشیم.
به شکست ها احترام بگذارید زیرا آنها رخ خواهند داد. در یک محیط توزیع شده، چیزهای بیشتری می توانند شکست بخورند. عدم موفقیت در خدمات، اگر به خوبی بررسی و رفع نشود، می تواند فاجعه بار باشد. ما همیشه باید در مورد چگونگی آزمایش نارسایی‌ها بیاندیشیم و به طرز درستی رفتار کنیم. اول و مهمتر از همه، باید انتظار داشته باشیم که همه چیز در برخی از زمان ها با شکست رو به رو شوند. اطمینان حاصل کنید که در هنگام وقوع، شاهد رعایت درست و رفع موارد خرابی‌ها هستیم. همیشه هنگام ارائه سرویس جدید به صورت آنلاین، خطاها را آزمایش کنید. این باید بخشی از لیست بررسی خدمات جدید باشد.

0
نویسنده مطلب سمانه رحیمی

بدون دیدگاه

لینک های مفید