۴ زیر شاخه اصلی هوش مصنوعی

۰۶ آبان ۱۳۹۸
هوش مصنوعی می‌تواند کیفیت محصولات و خدمات را بهبود ببخشد.

هوش مصنوعی چیست؟

 

هوش مصنوعی (AI)، شبیه سازی فرآیندهای هوش انسانی توسط ماشین ها، به خصوص سیستم‌های رایانه‌ای است. این فرایندها شامل یادگیری (کسب اطلاعات و قوانین استفاده از اطلاعات) ، استدلال (استفاده از قوانین برای رسیدن به نتیجه گیری تقریبی یا قطعی) و خود تصحیح گری است. برنامه‌های خاص هوش مصنوعی شامل سیستم‌های خبره، تشخیص گفتار و دید دستگاه‌ها هستند. هوش مصنوعی را می‌توان به ضعیف یا قوی طبقه بندی کرد. هوش مصنوعی ضعیف، یک سیستم هوش مصنوعی است که برای یک کار خاص طراحی و آموزش داده می‌شود. دستیاران شخصی مجازی مانند Siri اپل، نوعی هوش مصنوعی ضعیف هستند. هوش مصنوعی قوی، که به عنوان هوش مصنوعی عمومی نیز شناخته می‌شود، یک سیستم هوش مصنوعی با توانایی‌های شناخت عمومی است. این سیستم، هنگامی که با یک محیط یا یک کار ناآشنا مواجه می‌شود، قادر به یافتن راه حلی مناسب بدون دخالت انسان است.

هوش مصنوعی (AI)، به شبیه سازی فرآیندهای هوش انسانی توسط ماشین‌ها اطلاق می‌شود..

هوش مصنوعی (AI)، به شبیه سازی فرآیندهای هوش انسانی توسط ماشین‌ها اطلاق می‌شود..

 

آیا هوش مصنوعی نیاز به نظارت دارد؟

برخی از کارشناسان صنعت معتقد هستند که اصطلاح هوش مصنوعی با فرهنگ عامه، پیوند بسیار نزدیکی دارد و باعث می‌شود تا عموم مردم ترسی غیر واقعی از هوش مصنوعی داشته باشند و انتظاراتی غیرممکن در مورد چگونگی تغییر در محل کار و زندگی خود را تصور کنند. محققان و بازاریابان امیدوار هستند که برچسب هوش افزایشی به جای هوش مصنوعی، که دارای مفهوم خنثی‌تری است، به مردم کمک کند تا درک کنند که هوش مصنوعی قرار است کیفیت محصولات و خدمات را بهبود ببخشد، نه اینکه جایگزین انسان‌هایی که از آن‌ها استفاده می‌کنند، بشود. در حالی که ابزارهای هوش مصنوعی طیف وسیعی از عملکردهای جدید را برای مشاغل ارائه می‌دهند، استفاده از این سیستم سوالات اخلاقی بسیاری ایجاد می‌کنداین بدان دلیل است که الگوریتم‌های یادگیری عمیق، فقط به‌اندازه داده‌هایی که به آن‌ها آموزش داده می‌شوند، هوشمند هستنداز آنجا که انسان انتخاب می‌کند چه داده‌هایی باید برای آموزش به یک برنامه هوش مصنوعی استفاده شوند، و به دلیل پتانسیل ذاتی تعصبات در انسان، تمام این موارد باید از نزدیک مورد بررسی قرار گیرند.

لازم به ذکر است که استفاده از هوش مصنوعی در عرصه اتومبیل‌های خودران، باعث افزایش نگرانی‌های امنیتی و همچنین اخلاقی می‌شودخودروها را می‌توان هک کرد و زمانی که یک وسیله نقلیه خود مختار درگیر تصادف شود، مسئولیت آن مشخص نیستوسایل نقلیه خودمختار نیز ممکن است در موقعیت یک تصادف غیرقابل اجتناب قرار بگیرند، در این حالت وادار کردن برنامه نویس برای تصمیم گیری اخلاقی در مورد چگونگی به حداقل رساندن خسارت، بسیار مشکل و گاهی غیر انسانی به نظر میرسد. نگرانی عمده دیگر، احتمال سوء استفاده از ابزار هوش مصنوعی است. هکرها برای دستیابی به سیستم‌های حساس شروع به استفاده از ابزارهای پیشرفته یادگیری ماشینی کرده‌اند و مسئله امنیت را فراتر از وضعیت فعلی آن و بسیار پیچیده می‌کنند.

هوش مصنوعی می‌تواند کیفیت محصولات و خدمات را بهبود ببخشد.

هوش مصنوعی می‌تواند کیفیت محصولات و خدمات را بهبود ببخشد.

 

زیر شاخه‌های هوش مصنوعی

آرنت هینتزه، استادیار زیست شناسی تلفیقی و علوم مهندسی کامپیوتر در دانشگاه ایالتی میشیگان، هوش مصنوعی را به چهار دسته تقسیم می‌کند. از سیستم‌هایی که امروزه وجود دارند تا سیستم‌هایی دارای احساس، که هنوز ساخته نشده‌اند. دسته‌های وی به شرح زیر است:

۱ / ماشین‌های واکنش پذیر: برنامه Deep Blue نمونه‌ای از آن است، برنامه شطرنج IBM که در دهه ۱۹۹۰ گری کاسپاروف را شکست داد. Deep Blue می‌تواند قطعاتی را در صفحه شطرنج شناسایی و پیش بینی کند، اما هیچ حافظه‌ای ندارد و نمی‌تواند از تجربیات گذشته برای آگاهی از موارد آینده استفاده کند. این ماشین، حرکتهای احتمالی خود و حریف را تجزیه و تحلیل کرده و استراتژیکترین حرکت را انتخاب می‌کند. Deep Blue و AlphaGO Google برای هوش مصنوعی ضعیف طراحی شده‌اند و به راحتی در موقعیت‌های دیگر قابل استفاده نیستند.

۲ / ماشین‌های حافظه محدود: این سیستم‌های هوش مصنوعی می‌توانند از تجربیات گذشته برای آگاهی از تصمیمات آینده استفاده کنند. برخی از کارکردهای تصمیم گیری در اتومبیلهای خودران از این طریق طراحی شده‌اند. مشاهدات این سیستم، مربوط به فعالیتهایی است که در آینده نه چندان دور اتفاق می‌افتند. البته این مشاهدات برای همیشه ذخیره نمی‌شوند.

۳/ تئوری ذهن اصطلاح روانشناسی به این درک اطلاق می‌شود که دیگران عقاید، خواسته‌ها و اهداف خاص خود را دارند که بر تصمیماتی که می‌گیرند تأثیر می‌گذارد. این نوع هوش مصنوعی هنوز وجود ندارد.

۴ / خودآگاهی این دسته، سیستم‌های هوش مصنوعی دارای احساسات مختص به خود هستند و از این امر آگاهی دارند. ماشین آلات با خودآگاهی، وضعیت فعلی را درک می‌کنند و می‌توانند از این اطلاعات برای استنباط آنچه دیگران احساس می‌کنند، استفاده کنند. این نوع هوش مصنوعی نیز هنوز وجود ندارد.

0
برچسب ها :
نویسنده مطلب علی فلاحتی

بدون دیدگاه

لینک های مفید